In 3 stappen naar meer en betere alcoholvrije dranken op je kaart

Nieuw: 4 videoreceptjes, 4 magnifieke mocktails

Een maand lang geen alcohol

Dat is het goede voornemen van meer dan 100.000 Vlamingen. Zij doen mee aan de actie Tournée Minerale en raken in februari geen druppel alcohol aan. Vorig jaar heeft de campagne alle verwachtingen van de initiatiefnemers (Stichting tegen Kanker en De Druglijn) overtroffen. De horeca stond erbij en keek ernaar, dit had niemand zien aankomen. Dat is nu wel anders. Door slim in te spelen op Tournée Minérale kan je je gasten extra in de watten leggen en een nieuw publiek aantrekken. Eerst en vooral ga je je non-alcoholisch aanbod verruimen en verbeteren. Minstens even belangrijk is om via up-selling je kaart ook te laten renderen. Vooral tijdens de maand februari, maar ook doorheen het hele jaar. Want de vraag naar alcoholvrije varianten slinkt niet, integendeel!

In 3 stappen naar meer en betere alcoholvrije dranken op je kaart:

1. Screen je klant-en-klaar aanbod

Het hoeft niet altijd cola te zijn. In de nieuwste inspiratiegids (een initiatief van Horeca Vlaanderen i.s.m. met Horeca Vorming en andere partners) vind je een overzicht van alcoholvrije dranken die je eenvoudig kan integreren in je drankenkaart. Had jij al gedacht aan gearomatiseerde dranken, alcoholvrije bieren, alternatieve frisdranken, sappen, (koude) koffie en thee, zuivelgebaseerde dranken en gefermenteerde dranken.

2. Wat je zelf doet, doe je meestal beter

mocktailJe drukt pas je stempel als je ook zelfgemaakte dranken op de kaart zet. Geef je gasten iets wat ze niet in de handel kunnen vinden, bv. een verse mocktail van het huis. De mocktail is het non-alcoholische broertje van de cocktail. Een goede mocktail maken is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar als je de kneepjes van het vak eenmaal kent, dan kan je heerlijkste creaties in elkaar shaken!

>> 5 regels voor een lekkere, gezonde én winstgevende mocktail

>> Exclusieve recepten van drankenexpert Dave Aertgeerts

>> ! NIEUW videoreceptjes: maak 4 magnifieke mocktails in een handomdraai

>> Maak zelf magnifieke mocktails tijdens een professionele workshop: schrijf je in of contacteer de consulent van jouw regio voor een opleiding in de zaak.

 

 

3. Een uniek kopje koffie of thee

Een mocktail is ideaal om de avond te starten, een koffietje is de perfecte afsluiter. Koffie en thee zijn alcoholvrij en scoren hoog op gezelligheid! Dat is precies wat je gasten nodig hebben in de koude maand februari. De vele mogelijkheden van koffie en thee kan je zelf ontdekken tijdens onze opleidingen. Deelname is helemaal gratis als je in de horecasector werkt. Ontdek er meer over:

>> ontpop jezelf tot een (beginnende) theesommelier

>> word heer en meester over je koffiemachine (barista level 1)

>> leer de perfecte cappucino, latte machiatto, … bereiden (barista level 2)

>> Het proces van koffieboon tot kopje koffie 

Tips & tricks voor up-selling

Je trekt voluit de kaart van mocktails en andere lekkere, verse alcoholvrije dranken. Maar hoe breng je ze aan de man? Tijdens een opleiding 'meer en beter verkopen' leer je alles over meerverkoop in de horeca. Je kan je hier inschrijven. In de inspiratiegids van Horeca Vlaanderen gaat veel aandacht naar upselling. We halen er voor jou alvast enkele belangrijke tips uit: 

  • Wees eerste zélf overtuigd van de kwaliteit van je niet-alcoholisch aanbod 
  • Geef je dranken een leuke naam die authenticiteit en kwaliteit uitstraalt (en die past bij je zaak en publiek).
  • Maak het de klant gemakkelijk en zet je non- alcoholische dranken meteen bovenaan.
  • Zet op je toog een niet-alcoholische drank letterlijk in beeld.
  • Pak op je Facebookpagina uit met een foto en beschrijving van je nieuwste drank.
  • Maak subcategorieën op je (best aparte) niet-alcoholische kaart, bv. opwekkend / verfrissend / gewaagd / veilig en traditioneel / … 

Deze en andere tips kan je rustig nalezen in de inspiratiegids, een initiatief van Horeca Vlaanderen i.s.m. met Horeca Vorming en vele andere partners.

Heb je nog vragen? Wij komen naar jou! Contacteer de consulent van jouw provincie voor een bedrijfsbezoek.

Facebook Twitter More...